Ing. Ton Serné

Ing. Ton Serné studeerde werktuigbouw, met specialisatie ‘wegligging van racewagens’. Daarnaast was hij monteur in meerdere formule klassen, en rijder met onder andere de Formule Ford 1600 en diverse tourwagens. Teammanager van het Bross Formula 3 team, waarmee in 1987 de EFDA beker werd gewonnen Actief aan de HAN Automotive (Arnhem) voor het Masters programma en aan de Fontys Hogeschool (Eindhoven) als gastdocent ‘Vehicle Dynamics’ voor het Bachelors programma. Tevens actief voor het KNAF Talent First programma. Momenteel is Ton verbonden aan een GT4 project. Samen met Prof.Dr. Ralph Pütz auteur van het boek ‘Rennwagentechnik – Praxislehrgang Fahrdynamik’ bij Springer-Vieweg.

Naast werktuigbouwkundige, gespecialiseerd in de wegligging van racewagens, is Ton Serné ook opgeleid op Nyenrode voor het uitoefenen van een toezichthoudende functies in een Raad van Commissarissen / Raad van Advies. Hiermee voegt hij technische kennis en inzichten toe aan toezichthoudende organen.

Ton Serne

Cursussen en workshops van Ton Serné

Aerodynamica voor competitie auto's
Theoriecursus
Magic Numbers voor Competitie Racewagens
Workshop
Wegligging voor competitie auto's
Theoriecursus
Data Acquisitie voor Competitie auto’s
Theoriecursus

Publicaties van Ton Serné

ton serne rennwagentechnik

RENNWAGENTECHNIK – PRAXISLEHRGANG FAHRDYNAMIK
2E EDITIE

Korte samenvatting van de 2e editie van het boek:

De lezer leert eerst hoe de eigen racewagen zelf opgemeten kan worden teneinde de setup van de auto beter te leren kennen en te begrijpen. Daarna volgt de behandeling van de grondbeginselen welke verder in het boek steeds terugkeren bij de bespreking van de onderwerpen.

Ten eerste worden de belangrijkste eigenschappen van de banden beschreven, zodat er een beter begrip ontstaat over het gebruik daarvan. Daarna worden achtereenvolgens de vering, schokdempers, stabilisatoren (anti-roll bar), geometrie en aerodynamica behandeld met als doel het potentieel van de banden optimaal aan te wenden.

Ten slotte wordt het geleerde gebruikt om van de auto in een bocht, welke daartoe gesegmenteerd is in vijf segmenten, per segment een juiste analyse van de oorzaken van onder-/overstuur te kunnen maken zodat de juiste oplossing gekozen kan worden. Last but not least, wordt het plannen en invullen van tests beschreven. Het tiende en laatste hoofdstuk handelt over rondetijdsimulaties.
De tien hoofdstukken worden geïllustreerd met 182 afbeeldingen en 40 tabellen. De lezer krijgt 213 formules aangereikt waarmee praktische berekeningen uitgevoerd kunnen worden, wat met 45 rekenvoorbeelden ondersteund wordt. Ten slotte krijgt de lezer nog 52 zeer bruikbare tips uit de praktijk voorgeschoteld.

Het boek wordt als 5de deel van de vooraanstaande (Duitstalige) serie Rennwagentechnik van Prof. Michael Trzesniowski (FH Joanneum Graz, Oostenrijk) gepubliceerd.

Over de beide auteurs:
Prof. Dr. Ralph Pütz doceert verbrandingsmotoren en aandrijftechniek aan de Hochschule van Landshut (Bayern). Als enthousiaste autosporter en actieve klassieke Formule 3 rijder deelt hij ook zijn theoretische- en praktische ervaring in de lessen ‘Motorsportpraxis und Fahrwerkssetup’.

Ing. Ton Serné heeft als opleiding werktuigbouwkunde, en heeft zich meer dan 40 jaar in het onderwerp over wegligging van racewagens verdiept. Hij was niet alleen monteur, engineer, teammanager en ontwerper, maar hij is ook actief als rijder geweest in de Formule Ford en in toerwagens. Hij geeft zijn kennis en ervaring graag door aan jonge generaties studenten.

De inhoud van het boek is ook de grondslag van de cursussen
Magic Numbers van Racewgens
en
Aerodynamica van Racewagens
van Ton Serné, welke – naast de reeds bestaande cursussen over ‘Basiscursus Wegligging van Racewagens’ – bij TAC-Academy gegeven worden.

Bestelinformatie:
ISBN 978-3-658-26703-2 (gedrukt, Hardcover)
Let op: dit boek is Duitstalig. De Engelstalige versie wordt niet eerder dan 2021 verwacht.

De waardering van tacacademy.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 406 reviews.