Workshop: Magic Numbers voor Racewagens

Doelgroep: Elke engineer die meer inzicht wil krijgen over alle zaken rondom de juiste afstelling van een auto. Enig technisch inzicht is een pré.

Elke engineer behoort de ‘Vijf Magic Numbers’ van zijn racewagen te kennen: statische gewichtsverdeling, verdeling van de roll-weerstand, verdeling van de gewichtstransfer, de aerodynamische krachtverdeling en de demperkarakteristieken. Alleen met kennis van deze cijfers kan een engineer snel de juiste beslissingen nemen op basis van feiten, en niet op basis van een ‘onderbuikgevoel’. Ook heel goed geschikt voor Automotive studenten en studenten Werktuigbouwkunde. Deze workshop duurt twee keer 4 uur = 8 uur!

Deze workshop is verdeeld over 2 dagen!

De cursusleider:
De Workshop ‘Magic Numbers’ wordt gegeven door ing. Ton Serné, bekend om zijn vakkennis op het gebied van de wegligging van racewagens. Ton was monteur, coureur, teammanager en ontwerper bij vele teams in Nederland en daarbuiten. Hij stelde zijn studie Werktuigbouwkunde af op dit onderwerp af, en hield zijn kennis daarna altijd up-to-da­te.

Eerstvolgende beschikbare workshop:
3 en 4 april 2020

Dag 1:
Datum: Vrijdag 3 april 2020
Ontvangst: 18:30 – 19:00 uur
Cursus: 19:00 – 22:30 uur

Dag 2:
Datum: Zaterdag 4 april 2020
Ontvangst: 09:00 – 09:30 uur
Cursus: 09:30 – 14:00 uur
* Deze dag wordt de lunch verzorgd door TAC Academy

Wat komt er onder andere aan bod tijdens deze workshop:

Eerst gaan we de auto in kaart brengen, daarom wordt besproken hoe je de gewenste dimensies kan opmeten, zoals de veerconstanten van de veren en de anti-rollbars, posities van de beide Roll Centres, de Motion Ratios en de positie van het Zwaartepunt in 3 dimensies.

Aan de hand van deze opmetingen gaan we rekenen: Roll Moment, Roll Weerstand en de Gewichtstransfer. Dit zijn sleutelwaarden in het vinden van de juiste balans van de auto in een bocht. Ook wordt uitgelegd hoe je aan de hand van data uit het Data Acquisitiesysteem het onder-/overstuur kan worden berekend, en daarmee is de engineer niet meer afhankelijk van de rapportage van de rijder!

Ook bij de schokdempers wordt uitgebreid stilgestaan. Aan de hand van aansprekende voorbeelden mbv Data Acquisitie wordt het raadsel van de demping opgedeeld in een begrijpelijk overzicht van de diverse functies die een demper tegelijkertijd moet uitvoeren.

Er wordt uitgebreid stilgestaan bij een van de minst begrepen onderwerpen van een auto, nl. de geometrie van de wielophanging: het belang van de positie van de roll-centres, theorie van Ackermann, spoorstanggeometrie, en de (vaak desastreuse!) gevolgen van het verlagen van de rijhoogte.

Daarnaast worden de aerodynamische waarden CL (Liftcoëfficiënt) en CD (Weerstandscoëfficiënt) kort behandeld.

De onderliggende theorieën van al deze opmetingen en berekeningen worden op een uiterst heldere manier uitgelegd, geïllustreerd met talloze praktijkvoorbeelden.

Deelnemers aan deze workshop keren terug bij hun team met voorbeelden van heel veel bruikbare berekeningen en goede ideeën om de auto te prepareren. Met name door deze Workshop zal de auto al meteen vanaf het begin van tests of trainingsritten beter zijn afgesteld, wat heel veel kostbare en tijdrovende tests op het circuit bespaart!

Wil jij je inschrijven voor deze cursus maar de precieze datum is nog niet bekend of de genoemde datums schikken niet? Vul dan onderstaande formulier in en jij wordt als eerste op de hoogte gebracht als er een nieuwe datum bekend is! Hier zijn geen kosten aan verbonden en je zit nergens aan vast. Ook zullen wij bij voldoende aanmeldingen samen met jou en de andere deelnemers naar een geschikte datum zoeken.

2 dagdelen

min: 8
max: 12

€ 395,00

excl. BTW
incl. samenvatting boekwerk
en uitgebreide lunch