Theoriecursus: Toepasbaarheid van Data Acquisitie voor Competitie auto’s

Doelgroep: Teams en rijders die door middel van data acquisitie het beste uit hun wagen willen halen.

Waarom is mijn teamgenoot sneller dan ik?
Waar lagen mijn rempunten tijdens mijn snelste rondje?
Hoe komt het dat ik in de Tarzanbocht onderstuur heb en in het Scheivlak overstuur?

Herken je deze vragen? Elke rijder heeft ze wel eens. Voorheen moesten we deze vragen oplossen op basis van de feedback van de rijder, bandenslijtage patroon, en veel, héél veel giswerk!

Maar daar is allang een einde aan gekomen.

Met hulp van de elektronica kunnen we alles meten en op de laptop-PC analyseren. Enkele jaren geleden waren dat nog onbetaalbare investeringen, maar dat is snel veranderd. Data Acquisitie is nu betaalbaar geworden voor alle niveaus in de autosport. Tijd om er eens uitgebreid bij stil te staan. Dat doen we met Erik Albertsma en Ton Serné, twee namen die hun sporen in deze verdiend hebben, die bij de TAC Academy hierover komen vertellen.

Wat er onder andere tijdens deze cursus aan bod komt:

Allereerst wordt uitgelegd dat we in grote lijnen alle data uit de auto kunnen indelen in drie categorieën: Drivers Coaching, Bewaking/Controle en Vehicle Dynamics. De geïnteresseerden in alle categorieën komen aan hun trekken.

  • Drivers Coaching: betreft alle zaken waar de rijder zelf direct invloed op heeft, zoals de rempunten, rijlijnen, gaspedaal, stuurbewegingen, snelheden, versnellingen, rondetijden, sectortijden, gebruik van een dash-cam etc. De rijder kan hierdoor zichzelf verbeteren, maar ook kan een ander, ook al rijdt deze niet mee, de rijder helpen verbeteren.
  • Bewaking / Controle: gaat over heel veel data die uit de ECU (de boordcomputer van de motor), zoals temperaturen, oliedruk, remdrukken, toerentallen, gekozen versnelling etc. Met deze categorie data worden veelal problemen al gesignaleerd voordat iets stuk gaat.
  • Vehicle Dynamics: betreft alle informatie over het gedrag van de auto, zoals het weergeven van onder-/overstuur, yaw (gier), pitch en roll, stabiliteit, effectiviteit van de demping en vering. Bij gebruik van veerwegsensoren kunnen zelfs conclusies mbt de aerodynamica getrokken worden.

Voor al deze categorieën zijn ook voor de amateur racer betaalbare systemen te koop. Data Acquisitie is niet meer alleen toegankelijk voor de financieel krachtige teams, iedereen kan er aan beginnen.

Gedurende deze avond zal Erik Albertsma van ALBI Engineering uit de doeken doen wat er op de markt is aan data loggers, dash loggers en lap timers. Ook komen alle mogelijke sensoren aan bod, zoals acceleratie meters, gyroscopen, rotatie sensoren, wheeltravel sensors, GPS modules, en zo meer. Ton Serné zal uitleg geven over hoe je onder andere onder-/overstuur kunt berekenen, interpreteren van de twee verschillende soorten ‘yaw’, lezen van demper histogrammen, en verbeteren van het insturen in een bocht door analyse van de combinatie van pitch en roll.

Het wordt een boeiende avond waarbij veel praktische tips gegeven worden met een gedegen theoretische onderbouwing.

Tijden:
Deze theoriecursus duurt 1 avond. De inloop is van 18:30 tot 19:00 uur. De theoriecursus duurt van 19:00 tot 22:30 uur. Bekijk voor beschikbare datums de onderstaande agenda.

Wil jij je inschrijven voor deze cursus maar de precieze datum is nog niet bekend of de genoemde datums schikken niet? Vul dan onderstaande formulier in en jij wordt als eerste op de hoogte gebracht als er een nieuwe datum bekend is! Hier zijn geen kosten aan verbonden en je zit nergens aan vast. Ook zullen wij bij voldoende aanmeldingen samen met jou en de andere deelnemers naar een geschikte datum zoeken.

Duur cursus
1 avond

Deelnemers
Min 6 / Max 10

€ 125,00

excl. BTW
De waardering van tacacademy.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 201 reviews.