Theoriecursus: Aerodynamica voor competitie auto’s

Doelgroep: Iedereen die in de autosport actief is en die meer wilt weten over aerodynamica voor competitie auto’s.

Ton Serne

Deze theoriecursus wordt gegeven door ing. Ton Serné, bekend om zijn vakkennis op het gebied van de wegligging van racewagens. Ton was monteur, coureur, teammanager en ontwerper bij vele teams in Nederland en daarbuiten. Hij stelde zijn studie Werktuigbouwkunde af op dit onderwerp af, en hield zijn kennis daarna altijd up-to-da­te.

Meer over Ton Serné

Wat er onder andere tijdens deze cursus aan bod komt:

De cursus begint met uitleg van het basisprincipe: lage snelheid betekent hoge statische druk, en hoge snelheid betekent lage statische druk. In dit kader wordt ook de werking van de Pitotbuis toegelicht.

Vervolgens worden de bekende waarden CL (Liftcoëfficiënt) en CD (Weerstandscoëfficiënt) uitgelegd, en wordt uitgelegd hoe deze in de praktijk gemeten kunnen worden zonder dat er dure windtunnels aan te pas hoeven te komen. Ook wordt getoond hoe je aan de hand van bestaande data van de auto de CD waarde kan worden afgeleid. Vanzelfsprekend wordt de werking van een vleugel uitgelegd. Dit gebeurt niet op de gebruikelijke wijze, maar op een vrij onorthodoxe methode welke gebaseerd is op de massatraagheid van de lucht. Uiteraard mag de ‘Gurney flap’ in de uitleg niet ontbreken.

Zelfs voor racewagens zonder vleugels is de theorie rond een splitter, onderbodem en diffusor interessant. Veel amateurracers zullen hier hun voordeel uit kunnen halen.

Ook de invloed van ‘rake’ (dat is het omhoog brengen van de achterkant van de auto) op de aerodynamica wordt aangetoond. Maar ook de gevolgen hiervan voor de voertuigdynamica door de veranderingen in de positie van het roll-centre en het zwaartepunt.

Voor de liefhebbers volgen dan nog de werking van de NACA-ducts, en een beknopt inzicht in de luchtstroom voor en na een radiator.

Deelnemers van deze cursus leren niet alleen veel basistheorie maar krijgen ook vele nuttige tips die met beperkte middelen direct in de praktijk toepasbaar zijn.

Theoriecursus: Aerodynamica voor competitie auto’s

Aanvangsniveau: geen
Niveau: beginner
Duur: 1 dagdeel van 4 uur
Vrijstelling: niet van toepassing
Aantal deelnemers: minimaal 6 / maximaal 10

Studiebelasting
Cursusomvang in uren 4 lesuren.

Studiemateriaal:
Inbegrepen is een naslagwerk.

Eindtoets / Certificering:
Niet van toepassing.

Informatie en aanmelding:
Om je aan te melden kun je in de agenda of op deze pagina de rode “direct aanmelden” knop klikken. Eerst meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Wil jij je inschrijven voor deze cursus maar de precieze datum is nog niet bekend of de genoemde datums schikken niet? Vul dan onderstaande formulier in en jij wordt als eerste op de hoogte gebracht als er een nieuwe datum bekend is! Hier zijn geen kosten aan verbonden en je zit nergens aan vast. Ook zullen wij bij voldoende aanmeldingen samen met jou en de andere deelnemers naar een geschikte datum zoeken.

Duur cursus
1 dagdeel

Deelnemers
Min 6 / Max 10

€ 125,00

excl. BTW
incl. lunch en naslagwerk
De waardering van tacacademy.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.4/10 gebaseerd op 208 reviews.