Praktijktraining: ASG 1 (Algemeen Scope Gebruik 1), DTA 1 (HS, MS – CAN werking en diagnose), VTS 1 (Voertuig elektronica 1)

ASG 1 (Algemeen Scope Gebruik 1)

Doel: Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scope beelden bij het diagnose stellen. In deze training wordt gewerkt vanuit de diagnose handleiding ATIS en ATS5004D scope.

Kernpunten:

  • De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
  • Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
  • Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
  • Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
  • Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampere tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.

Onderwerpen:

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Scope software opstarten en beginnen met de scope functie.
  • Uitleg knoppen balk.
  • Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
  • Meetkanalen toevoegen.
  • Efficiënt aansluiten scope.
  • Signaal herkenning en fout analyse.
  • Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a. : Ampere tangen in combinatie met de scope functie. Ontsteking diagnose primair en secundair. Motor vermogen meten.
  • Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodruk regeling controle

DTA 1 (HS, MS – CAN werking en diagnose)

Ruim 3000 garagebedrijven in Nederland zijn inmiddels in contact gekomen met GMTO en hebben reeds het basismoduul MMS 1 en diverse vervolg modulen gevolgd. In de moderne auto elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie, comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of drie dubbel verzamelt. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzamelt te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden. Het EOBD (European Onboard Diagnose) maakt in zijn laatste generatie ook gebruik van het CAN bus systeem.

Doel
Het leren herkennen van de verschillende communicatie netwerken die worden toegepast in de moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaats vindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig data transport gewaarborgd enz., praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van seriële communicatie en de moderne labscope.

Opbouw
De cursusdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de ocent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatie netwerken HS-CAN, MS-CAN.

VTS 1 (Voertuig elektronica 1)

In de moderne auto wordt tegenwoordig veelvuldig gebruik gemaakt van voertuigelektronica. Dit zijn onder andere ABS/ASR, elektronisch geregelde automatische transmissies, comfort elektronica, veiligheidssystemen, etc. In de VTS 1 training besteden we aandacht aan de werking en de praktische diagnose van ABS en de secundaire systemen EBV en EDS.

Doel
De algemene werking van ABS, EBV en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnose methode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie apparatuur en meetdiagnose apparatuur.

Opbouw
De cursusdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie apparatuur hierin, etc.

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen. Scope, ABS en stabiliteissystemen, Datanetwerken 1 basis. Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het bij behorende BKS-certificaat.

Wil jij je inschrijven voor deze cursus maar de precieze datum is nog niet bekend of de genoemde datums schikken niet? Vul dan onderstaande formulier in en jij wordt als eerste op de hoogte gebracht als er een nieuwe datum bekend is! Hier zijn geen kosten aan verbonden en je zit nergens aan vast. Ook zullen wij bij voldoende aanmeldingen samen met jou en de andere deelnemers naar een geschikte datum zoeken.

Duur cursus
3 dagen

Maximaal
12 personen

€ 750,00

excl. BTW
De waardering van tacacademy.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 529 reviews.